Procedura Produkcja Filmowa

 

Proces produkcja filmowa

Zrozumieć każdy krok

Dla osób postronnych proces produkcja filmowa ma w sobie często coś fascynującego. Wielu jednak nie wie, co dokładnie dzieje się podczas produkcja filmowa. Jasne – na końcu jest gotowy film. Ale co dokładnie trzeba zrobić? I jakie kroki należy podjąć, aby film, który na końcu migocze na ekranie, był dokładnie taki sam, jak ten, który wcześniej rozgrywał się w umyśle?

Film powinien przede wszystkim robić jedną rzecz: porwać widza. Wyzwaniem dla produkcja filmowa jest jednak przede wszystkim sprostanie wymaganiom i pomysłom klienta, który w razie wątpliwości nie ma jeszcze doświadczenia w sektorze ruchomego obrazu. Często może to prowadzić do pytań typu: “Dlaczego film trwający dwie minuty wymaga czasu zdjęciowego wynoszącego jeden, a często nawet kilka dni?

Dlatego chcemy się przyjrzeć, co dokładnie kryje się za produkcja filmowa. Tyle możemy już tutaj zdradzić: Każda sesja zdjęciowa i każdy klient jest wyjątkowy – a zatem wymaga innego podejścia. Niemniej jednak, procedura produkcji wideo jest pod pewnymi względami podobna:

Etapy typowej produkcja filmowa:
Konsultacje

Dobra rada jest niezbędna do uzyskania dobrego produktu końcowego. Jeśli na etapie konsultacji nie uda się stworzyć jasnej koncepcji, nie ma co liczyć na to, że na koniec produkcji otrzymamy film, który spełni oczekiwania. W związku z tym ważne są dobre konsultacje pomiędzy producentem filmu a klientem. Ta przygotowawcza faza produkcja filmowa dotyczy tego, co klient chce osiągnąć poprzez film, jakie cele powinien spełniać gotowy film, a wreszcie jak najlepiej zaadresować go do grupy docelowej. Wszystkie niezbędne informacje o firmie, marce, produkcie lub usłudze, która ma być promowana, są przekazywane firmie produkcyjnej, aby na ich podstawie mogła powstać indywidualna koncepcja ze strony firmy zajmującej się produkcją filmową.

Rezultatem jest plan strategiczny, na końcu którego znajduje się spot reklamowy, film wizerunkowy lub film rekrutacyjny, który wywołuje właściwe impulsy u właściwej grupy docelowej. Jeśli projekt zostanie ostatecznie zaakceptowany, ustalany jest wiążący termin, do którego projekt filmu zostanie przedstawiony klientowi lub przekazany.

studio for image films

Poszczególne elementy doradztwa obejmują:

  • Zdobycie wiedzy na temat danego przedsiębiorstwa: Badania, specyfikę branży, kulturę firmy itp.
  • Spotkania / rozmowy przedprodukcyjne
  • Określanie stylu, tematu i przesłania (tworzenie ramowej opowieści)
  • Określenie celu (KPI) i identyfikacja grupy docelowej
  • Określenie budżetu

Przedprodukcja

Pre-produkcja polega na wprowadzeniu w życie punktów omawianych teoretycznie podczas konsultacji i nadaniu filmowi twarzy. Jest to często określane mianem preprodukcji.

Serce wideofilmowania: Storyboard

W fazie koncepcyjnej specyfikacje klienta przekształcane są w pomysłową opowieść. Sercem koncepcji jest tzw. storyboard, który daje produkcja filmowa oraz klientowi pierwsze wyobrażenie o gotowym filmie reklamowym na podstawie obrazów i tekstów. Wyraźnie zarysowują się tu ogólne warunki filmu, takie jak długość, liczba bohaterów itd. Zarysowana jest również fabuła filmu, która została spisana na papierze w trakcie pierwszych konsultacji. Teksty narracji i obrazy, które będą prezentowane później, są grupowane razem, a film jest po raz pierwszy wizualizowany za pomocą rysunków, grafik, moodboardów lub mood cut.

Storyboard nie tylko bardzo ułatwia koordynację prawdziwej sesji zdjęciowej w dniu kręcenia filmu. Pomaga również, na przykład, w planowaniu filmu animowanego 3D, aby uprościć konsultacje między klientami a firmami produkcyjnymi. Za pomocą storyboardu można zobaczyć cały zakres filmu i w razie potrzeby już teraz można oszacować, czy wszystkie pożądane emocje i informacje zostaną przekazane.

Mózg sesji zdjęciowej: plan zdjęciowy

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Aby wizja projektu przewijała się przez cały proces realizacji filmu, ważne jest stworzenie planu zdjęciowego. Służy to jako rodzaj listy kontrolnej dla sesji wideo i zapisuje, które sceny są kręcone kiedy i gdzie. W końcu nie kręcisz scen w takiej kolejności, w jakiej widzowie zobaczą je w filmie. Aby mieć pewność, że żadne sceny ani ujęcia nie zaginą w zamieszaniu, ważnym elementem każdej sesji zdjęciowej jest plan zdjęciowy. Dzięki temu sceny mogą być filmowane w sposób możliwie oszczędny pod względem kosztów i czasu – na przykład podczas kręcenia w kilku lokalizacjach. Jeśli wystąpią nieprzewidziane opóźnienia (np. z powodu złej pogody), poszczególne sceny w planie zdjęciowym mogą zostać zamienione lub przesunięte w czasie. Dzięki temu ekipa filmowa nie musi czekać na deszcz lub słońce, kręcąc kciukami.

Po ustaleniu planu zdjęciowego, wyszukiwane są lokalizacje i – jeśli to konieczne – uzyskiwane są pozwolenia na filmowanie. Są one niezbędne, na przykład, gdy filmowanie odbywa się w miejscach publicznych lub gdy planowane jest użycie drona. Podczas tak zwanego location tour, reżyser i operator ostatecznie odwiedzają miejsca i sprawdzają je pod kątem możliwości realizacji zaplanowanych zdjęć. Oczywiście, dostępność niektórych lokalizacji może ponownie wywrócić harmonogram zdjęć do góry nogami. Korekty są tu często nieuniknione.

Od teorii do praktyki: rekwizyty i aktorzy

Gdy tylko teoretyczna część koncepcji zostanie ukończona, zespół produkcyjny rozpoczyna pracę nad częścią “wizualną”. Zgodnie z miejscem kręcenia filmu, wymaganiami i tożsamością korporacyjną danej firmy, tworzone są listy rekwizytów, a wszystkie potrzebne rekwizyty są wypożyczane lub kupowane. Jeżeli w filmie wykorzystywani są aktorzy i/lub statyści, są oni obsadzani na podstawie specyfikacji ustalonej na spotkaniu produkcyjnym. Często zamiast zawodowych aktorów biorą w nim udział także pracownicy danej firmy.

Dzieje się to podczas preprodukcji:
  •  Spotkania koncepcyjne
  • Tworzenie harmonogramu czasu pracy i szczegółowych harmonogramów dziennych
  • Stworzenie i zatwierdzenie storyboardu i scenariusza
  • Określenie miejsc kręcenia filmu
  • Określenie długości filmu

 

  • Przygotowanie wykazu rekwizytów
  • Casting aktorów
Produkcja Filmowa
Garden Paradise Seeds
0.29
Mielness Ambrosoli
Mielness Ambrosoli
0.10
Produkcja Filmowa
Mielness Amrosoli
0.15
Produkcja Filmowa
Latte Miele Ambrosoli
0.15
Produkcja Filmowa
Lot Chmiala
0.30
Produkcja Filmowa
Kajaki2.PL
2.21
Produkcja Filmowa
IT Energy
3.59
Produkcja Filmowa
Latte Miele Ambrosoli
0.15
Produkcja Filmowa
Ambrosoli Caramelle
0.10
Produkcja Filmowa
Armia Poznan
0.38
Produkcja
Kiedy pomysły stają się obrazami: Zdjęcia wideo

Produkcja polega na przekształceniu scen uchwyconych w storyboardzie w film. Za jakość filmu odpowiadają przede wszystkim trzy ważne czynniki: kamera, dźwięk i oświetlenie.

Zanim jednak rozpoczną się zdjęcia, ujęcia są zazwyczaj ponownie inscenizowane z udziałem aktorów. Oznacza to, że wszystkie ruchy i emocje przechodzą ponownie. Dopiero gdy wszyscy członkowie ekipy (reżyser, kamera, oświetlenie, aktorzy) są zadowoleni z przygotowań, kręcona jest scena.

Nierzadko zdarza się, że jedno ujęcie musi być powtórzone – i nie oznacza to, że reżyser jest niezadowolony z aktora. W większości przypadków jest to spowodowane po prostu względami bezpieczeństwa: Kilkukrotne nakręcenie danej sceny daje po prostu więcej możliwości podczas edycji filmu.

Werbeagentur Produktion
Imagefilm stylisch
Coś dla oka: kamera.

Ustawienia kamery, perspektywy i ruchy zapisane w storyboardzie przed rozpoczęciem zdjęć są ustawiane na planie przez operatorkę/operatora i asystenta kamery. W przypadku zdjęć z udziałem aktorów nieprofesjonalnych (np. do filmu rekrutacyjnego) ważne jest również, aby kamera reagowała na spontaniczne i nieprzewidywalne działania głównych bohaterów. Z tego powodu produkcje, które nie korzystają z profesjonalnych aktorów, często pracują w mniejszym stopniu według ustalonej koncepcji zdjęć lub kamery, jak to ma miejsce np. w przypadku filmów fabularnych.

Ponieważ każdy ruch kamery wpływa na obraz filmowy, a tym samym na efekt rejestrowanych scen, operator może powiedzieć coś zupełnie bez słów – czyli tylko poprzez obrazy. Dlatego też dział operatorski w porozumieniu z reżyserem powinien przed każdą sceną ustalić, czy kamera będzie poruszać się wraz z bohaterami, czy też pozostanie w stałej pozycji, np. na statywie.

Ważne jest również, aby określić, który obszar obrazu powinien być ostry, a który nieostry. Decyzje te mogą być podejmowane w storyboardzie tylko w ograniczonym zakresie, ponieważ ich efekt często uwidacznia się dopiero w obrazie z kamery.

Wizualne światy dla ucha – Dźwięk:

Dźwięk odgrywa w filmie nie mniej ważną rolę niż obraz. Oprócz muzyki (która w postprodukcji stanowi jedynie uzupełnienie obrazu filmowego), jako dźwięk liczona jest mowa aktorów oraz odgłosy otoczenia. Wiele dźwięków, np. atmosfery, nagrywane są bezpośrednio na zestawie.

Atmo odnosi się do dźwięków (tła), które są słyszalne na planie i dają widzowi wrażenie przestrzeni podczas oglądania filmu. Bez atmosfery nagrane sceny wyglądałyby sztucznie w gotowym filmie. Podczas produkcji dźwiękowcy dbają o to, aby mowa i inne dźwięki były zawsze nagrane w najlepszej możliwej jakości. Oznacza to, że zwracają oni uwagę na odgłosy takie jak samoloty, tykanie zegara itp. i w razie potrzeby przerywają scenę, jeśli dźwięk nie może być czysto uchwycony. Aby uchwycić dźwięk, dźwiękowcy używają różnych technik nagrywania, np. mikrofonu na wysięgniku lub przypinanego.

Istotą pięknych zdjęć jest światło:

Ustawienie i zaprojektowanie światła jest niezwykle wymagającym zadaniem. Od tego zależy przecież jakość obrazu, a więc i nasz odbiór filmu. W produkcji wideo rozróżnia się światło naturalne i sztuczne. Zastosowanie światła zawsze zależy od miejsca, pożądanego nastroju i koncepcji. Światło może, na przykład, sprawić, że miejsce wyda się ciepłe lub zimne, fabuła groźna lub harmonijna. Większość filmów wykorzystuje światło dzienne, które i tak jest dostępne, uzupełniając je o pewne źródła światła w celu podkreślenia pewnych elementów, takich jak aktorzy, produkt itp. Jednak jeśli chcesz mieć pełną kontrolę nad oświetleniem, musisz użyć światła z innego źródła. Jeśli jednak chcemy mieć pełną kontrolę nad światłem i jego efektem, światło może być całkowicie zainscenizowane. Oznacza to, że sytuacja oświetleniowa jest następnie celowo kontrolowana i zmieniana za pomocą sztucznego światła.

Dzieje się to podczas produkcji:

  • Wypożyczalnia sprzętu filmowego
  • Ewentualne pozyskanie dodatkowych materiałów i nagrań archiwalnych
  • Zamówienie rekwizytów
  • Edycja / planowanie nagrań dźwiękowych
  • Wstępna produkcja wymaganych animacji i grafik
  • Przygotowanie wykazu rekwizytów
  •  Filmowanie

Postprodukcja

Zdjęcia są zakończone, materiał jest w puszce. Ale dopiero w postprodukcji film ożywa.

Widzimy, widzimy, widzimy:

Istniejący materiał jest łączony poprzez montaż i udźwiękowienie tak, aby poszczególne sceny tworzyły logiczny i harmonijny obraz całości. Aby to zrobić, należy najpierw dokładnie obejrzeć cały materiał filmowy. Tylko w ten sposób można ocenić, czy wszystkie niezbędne zdjęcia zostały rzeczywiście nakręcone i które sceny są potrzebne do ostatecznej wersji filmu. Podczas przeglądania materiału, poszczególne zdjęcia, które nie są potrzebne, są wielokrotnie odsiewane. W końcu pozostaje odpowiednia liczba scen, z których powstaje pierwszy szlif.

W drodze na film – cięcie:

Montaż jest bardzo odpowiedzialnym zadaniem, ponieważ technicznie jest możliwe, aby montażysta – obecnie nazywany również redaktorem – dosłownie przekręcał słowa w ustach aktorów w filmie.

W pierwszym etapie wybierane są poszczególne sceny i układane w sensownej kolejności, aby określić, które ujęcia można wykorzystać do opowiedzenia historii. Ten proces, znany również jako montaż wstępny, daje już pierwsze spojrzenie na to, jak może wyglądać gotowy film. Wersja wstępna jest zazwyczaj dłuższa niż planowany gotowy film i nie zawiera jeszcze efektów wizualnych, muzyki i lektora. Jednak zrozumiałe zmiany czasu i miejsca są w tej fazie tak samo ważne jak tempo, rytm i nastrój. Ze względu na niemal nieograniczone możliwości montażu filmowego, z jednego i tego samego materiału można wyciąć niemal nieskończoną ilość zupełnie różnych filmów.

Montaz

Wydarzenia, które w rzeczywistości trwają dłużej, są oczywiście zazwyczaj skracane w filmie. Gdyby było inaczej, widzowie dość szybko straciliby zainteresowanie. Twoja prezentacja targowa, na przykład, rozciągnęła się na kilka dni? W filmie targowym najważniejsze punkty Twojej prezentacji w ciągu kilku minut odzwierciedlają najciekawsze wydarzenia. Eksperci rozróżniają tutaj “czas narracji” (końcowa długość filmu) i “czas narracji” (rzeczywista długość targów). Podczas montażu czas filmu jest więc coraz bardziej skracany w stosunku do czasu rzeczywistego.

Nawet zmiany lokalizacji, np. przejście ze stoiska w hali A do prezentacji scenicznej w hali B, nie muszą być szczegółowo odwzorowane w filmie. Ważne jest tylko to, by widzowie mogli bez problemu śledzić fabułę mimo skoków w czasie i przestrzeni. Dobra edycja właśnie to robi. Jako zabieg stylistyczny, lub dla podważenia “klasycznych” przyzwyczajeń widzów, takie przeskoki są stosowane tu i ówdzie, ale generalna zasada jest taka, że stosowanie się do nich prowadzi do spójnego, zrozumiałego rezultatu.

Nie ma dobrego filmu bez dobrego dźwięku:

Nie tylko obraz, ale również dźwięk jest ważnym bohaterem w postprodukcji filmu. Zadaniem ścieżki dźwiękowej jest przecież wzmacnianie, a nawet kreowanie nastroju, czy łączenie sekwencji. Istniejące nagrania dźwiękowe są dostosowywane do gotowych, pociętych scen filmowych lub też nagrywane i wstawiane są nowe nagrania. Aby wszystko brzmiało prawdziwie, pod podkładem znajduje się nagrany wcześniej ambientowy klimat. Niektóre dźwięki mogą być również izolowane lub wzmacniane za pomocą specjalnego oprogramowania. Podczas miksowania dźwięków, wszystko jest ostatecznie przycinane pod względem głośności, tak aby żaden z dźwięków nie był przesterowany lub nie był słyszalny. Na materiał filmowy nakłada się teraz także muzyka i głosy pozafilmowe. W razie potrzeby dodawane są efekty dźwiękowe.

Wreszcie jest pięknie – korekta kolorów

W korekcji barwnej, zwanej często color gradingiem, ciemne i jasne sceny są odpowiednio dopasowywane, np. poprzez spłaszczenie intensywnych kolorów, zmianę nasycenia lub uwypuklenie kolorów, które w CI firmy występują jako kolory sygnałowe. Wszystkie sceny, które były kręcone w różnych warunkach oświetleniowych, są również dopasowywane do siebie. Korekcja barwna nadaje filmowi ostateczny “wygląd”.

To właśnie dzieje się w postprodukcji filmowej:

  • Przeszukiwanie surowca
  • Tworzenie wersji do edycji (różne wersje są często przydatne przy dystrybucji przez różne sieci)
  • Wybór muzyki, dubbingu i projektu dźwiękowego
  • Tworzenie dodatkowych animacji i grafik i/lub integracja już stworzonych animacji i grafik
  • Pętle koordynacyjne, modyfikacyjne i akceptacyjne pomiędzy klientem a dostawcą usług
  • Korekta kolorów

Zrobione! Film jest ostatecznie gotowy i może zostać wysłany do klienta. Następnie do klienta należy marketing filmu, wplecenie go w istniejącą kampanię reklamową i odtworzenie go na stronie głównej, kanale social media i stronie YouTube dla swojej grupy docelowej.

Czy podobał Ci się ten artykuł? Chętnie poznamy opinie, pytania i komentarze. Dlaczego nie klikniesz również przez nasze inne posty na blogu, gdzie zebraliśmy wszystko, co musisz wiedzieć o ruchomych obrazach i marketingu wideo. Jako agencja oferująca pełen zakres usług w dziedzinie produkcji wideo, jesteśmy u Państwa boku od momentu powstania do odtworzenia Państwa filmu.

Nadal nie masz dość produkcja filmowa? Zaspokoimy Twój głód wiedzy! Tutaj znajdziesz wiele dodatkowych informacji:

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *