Color Grading i korekcja barwna w filmach

Color Grading i korekcja barwna w filmach

Aspirujący filmowcy często mają problemy z osiągnięciem pożądanego “kinowego wyglądu”.
Nierzadko zdarza się, że nie rozumieją oni znaczenia korekcji barwnej w procesie, który do tego prowadzi.

Czym różnią się od siebie korekcje barwne i color grading?

Termin “korekcja barwna” odnosi się do poprawiania kolorów w celu dokładniejszego odwzorowania rzeczywistości, a “color grading” do zmiany kolorów zgodnie z preferencjami. Proces korekcji barwnej jest niezbędny w procesie postprodukcji, służy do poprawy kolorów, aby odzwierciedlić rzeczywiste odcienie nagrane dokładniej. Korekcja barwna w różnych projektach będzie się różnić w zależności od tego, jak dużo lub jak mało jest wykonywana.

color grading

Przyjrzyjmy się bliżej im obu.

 

Wprowadzenie do początków klasyfikacji i korekcji barwnej
Na “filmowy wygląd” duży wpływ ma analogowy pierwowzór wideo, czyli celuloid. Korekcja barwna i color grading to dwa takie narzędzia.

Proces korekcji barwnej miał miejsce na etapach obróbki materiału filmowego po wywołaniu, kiedy filmy kręcono jeszcze na celuloidzie – głównie dlatego, że nie było alternatywy.

W ostatnich kilkudziesięciu latach (począwszy od lat 90-tych) powszechną praktyką stało się skanowanie filmu celuloidowego (za pomocą urządzeń telekinetycznych) do wysokiej jakości “cyfrowego półproduktu”. Pozwala to na wysokiej jakości prace postprodukcyjne, w tym montaż, efekty wizualne i korekcję barwną.

W porównaniu z tradycyjną postprodukcją, cyfrowe filmy pośrednie są zazwyczaj drukowane na taśmie 35 mm w celu zachowania dla potomności i dystrybucji po zakończeniu postprodukcji.

Cyfrowe wideo zdominowało rynek kamer konsumenckich od początku XXI wieku, sprawiając, że nawet kamery klasy prosumenckiej stały się bardziej “filmowe” niż kiedykolwiek wcześniej.
Ze względu na dostępność narzędzi wideo i filmowych, korekcja barwna stała się znacznie bardziej dostępnym narzędziem, co jest prawdą w demokratyzacji procesów.

Będę odnosił się do color gradingu i korekcji barwnej osobno, zanim przejdziemy do szczegółowego omówienia różnic między nimi.

color grading

Klienci, którzy nam zaufali!

Jak działa color correction ?

-Proces ten polega na korekcji materiału filmowego, jak sama nazwa wskazuje.
- Być może prześwietliłeś lub niedoświetliłeś ujęcie.
- Możliwe, że kolory nie pasują do siebie w różnych ujęciach.

 

Możliwe, że korzystałeś z wielu aparatów jednocześnie. Informacje o kolorze są przechwytywane w różny sposób przez różne kamery.


Błędy te są korygowane w obrębie ujęć i pomiędzy nimi w procesie korekcji kolorów, dzięki czemu końcowy film jest płynnie odtwarzany.
Jeśli ujęcie zostało zarejestrowane z nieprawidłowym balansem bieli, można przywrócić prawidłową temperaturę barwową. Dzięki temu odcienie skóry i światło otoczenia będą wyglądały tak, jak powinny.


Pozostaje faktem, że balansowanie balansu bieli w postprodukcji jest o wiele bardziej skomplikowane niż na planie. Więc użyj swojego najlepszego osądu, gdy jesteś na planie, aby upewnić się, że oświetlenie jest poprawne.

color grading
Jak działa korekcja kolorów?

 

Dodawanie kolorów do materiału filmowego nazywa się korekcją barwną.
Być może nakręciłeś dystopijny film sci-fi, mroczny thriller lub komediowy kawałek.

W każdym przypadku, trzeba będzie profil kolorów lub tożsamości dla każdego filmu, aby podkreślić historię poprzez odpowiednie wizualizacje.
Dobre pomysły na to, jak może wyglądać Twój film, można uzyskać, studiując istniejące filmy tego samego gatunku.

W procesie korekcji barwnej, jeden kolor może wyróżniać się bardziej niż inny, lub kolor uzupełniający może wymagać intensyfikacji.

Dlaczego powinieneś korygować kolor swojego materiału filmowego?

W tym przypadku odpowiedź jest dość prosta: materiał bez korekty wygląda amatorsko. Wygładzając błędy pomiędzy odcinkami, poprawisz ogólną płynność filmu. Korekcja kolorów to prosty sposób, by wynieść swój film ponad wiele innych amatorskich projektów. Podczas filmowania może się zdarzyć, że np. balans bieli w danym ujęciu jest zaburzony, kolorystyka sceny zmienia się drastycznie pomiędzy dwoma kadrami lub obiekty nie odzwierciedlają swoich rzeczywistych kolorów. Jest to coś, co profesjonaliści zauważą i uznają za niedopatrzenie. Po wykonaniu korekcji barwnej można w pewnym stopniu skorygować błędy w kolorystyce i ekspozycji materiału filmowego.

Czym jest color grading i dlaczego warto go stosować?

 

Najlepsze projekty wideo to zawsze te, w których materiał filmowy jest oceniany i poprawiany, niezależnie od tego, czy szukasz profesjonalnego uznania jako kamerzysta lub montażysta, czy też starasz się uchwycić nieuchwytny filmowy wygląd.

Filmowiec może z czasem osiągać coraz lepsze rezultaty, jeśli będzie jak najczęściej ćwiczył ten proces.

Jest to zawsze doświadczenie edukacyjne i okazja do wzięcia udziału w projekcie!

Oceniając materiał filmowy, możesz pochwalić się swoimi umiejętnościami wizualnymi.

To świetny sposób, by dodać obrazom wymiarowości, wydobyć głębię i skupić się na szczegółach. Na atmosferę w filmie może wpłynąć jego kolorystyka.

Co powinieneś wiedzieć o korekcji kolorów i stopniowaniu obrazu wideo?

W procesie postprodukcji na końcu pojawia się korekcja barwna i color grading. Warto jednak pamiętać, że ich koncepcja powinna być rozpoczęta już w fazie przedprodukcyjnej!

Paletę barw i nasycenie można ustalić wcześniej, jeśli ma się już jakiś pomysł.

Przed przystąpieniem do kręcenia filmu trzeba mieć dobry pomysł na kolorystykę i wygląd, jaki chce się osiągnąć. Pomaga to wszystkim pracować nad tym samym stylem wizualnym dla całego filmu.

Oprócz wyczucia, jakie kolory chcesz zobaczyć w tle, ważne jest, aby reżyser zdjęć był świadomy tego, jak materiał filmowy zostanie wykorzystany w przyszłości.

 

color grading

Film powinien być nakręcony w czerni i bieli, jeśli będzie wyświetlany w tym formacie!

 

Color correcting i color grading stały się ogólnodostępne, jak większość nowych technologii na poziomie konsumenckim.

Lumetri Color może być pomocny (i w miarę niezawodny) jako punkt wyjścia do edycji wideo za pomocą Adobe Premiere lub After Effects.

Darmowa wersja DaVinci Resolve jest dostępna dla tych, którzy nie mają budżetu na oprogramowanie Adobe.

Kiedy należy wykonać color grading lub color correction materiału filmowego?

 

Korekcja barwna jest absolutnie niezbędna, jeśli planujesz pokazać zmontowany materiał publiczności!

Nie należy pracować nad kolorem, dopóki montaż filmu nie zostanie sfinalizowany i zablokowany. Koloryzacja może być intensywna, a zmiana koloru ujęcia, która może skończyć się na podłodze w cut roomie jest bezcelowa.
Jeśli film wygląda dobrze po korekcji kolorów, można zdecydować, jaki schemat kolorów będzie najlepszy dla pracy. Następnie, będziemy oceniać kolory.
Zgodnie z poprzednimi sekcjami, kiedy dostajesz ocenę, masz szansę być kreatywny.

Jeśli zdecydujesz się użyć nasyconego światła neonowego w jednej scenie, nie należy odsycać całą scenę w następnym (chyba że starasz się szokować publiczność).

Co możesz zrobić, aby poprawić swoje umiejętności w zakresie color gradingu i korekcji?

To wymaga praktyki, praktyki, praktyki, jeśli chcesz mieć dobrą korekcję kolorów i color grading.
Zawsze istnieją możliwości poprawy wszystkich zadań i projektów osobistych.

Poświęć trochę czasu na myślenie o kolorze jeszcze przed rozpoczęciem pracy z kolorem!

Poświęć trochę czasu na obejrzenie kilku swoich ulubionych filmów i skup się na kolorach. Jak wyglądają w porównaniu z Twoimi wspomnieniami? W jaki sposób chciałbyś zobaczyć kreatywnie wykonaną korekcję barwną? Jeśli uważasz, że kolorowy obraz jest rozpraszający (jeśli w ogóle), to w jakim typie pracy?

Spójrz na kilka zdjęć z filmów, nie biorąc pod uwagę kontekstu, w jakim zostały nakręcone.

Powinieneś wtedy wrócić do swojej pracy i spojrzeć na kolory, których użyłeś i jak zostały one przedstawione. Aby ocenić swoją pracę tak jak ulubione filmy, spróbuj otworzyć zapasową kopię projektu.

 

Produkcja Filmowa
Garden Paradise Seeds
0.29
Mielness Ambrosoli
Mielness Ambrosoli
0.10
Produkcja Filmowa
Mielness Amrosoli
0.15
Produkcja Filmowa
Latte Miele Ambrosoli
0.15
Produkcja Filmowa
Lot Chmiala
0.30
Produkcja Filmowa
Kajaki2.PL
2.21
Produkcja Filmowa
IT Energy
3.59
Produkcja Filmowa
Latte Miele
0.15
Produkcja Filmowa
Ambrosoli Caramelle
0.10
Produkcja Filmowa
Armia Poznan
0.38
Spark Academy
Spark Academy Forum Practicum
05.00
H2 Wielkopolska Kierunek Wodor
H2 Wielkopolska Kierunek Wodor
10.00

Z BLOGA

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is registered on wpml.org as a development site.